RPH BM KSSR SK
KELAS/MASA/MATA PELAJARAN
|
STRATEGI PEMBELAJARAN
|
CATATAN/IMPAK
|
KELAS:
2 Maju
MASA:
7.40 –
8.40 Pagi
MATA PELAJARAN:
Bahasa
Malaysia
|
TEMA/TAJUK
: Kesihatan dan Kebersihan -
Kebersihan di
dalam kelas
SP: 1.3.1 / Literasi 3.2
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN: Murid Berupaya untuk:
1.
Mendengar dan
memberikan respon terhadap 4 ayat perintah silaan dan ayat perintah larangan.
AKTIVITI:
1. Murid diminta memberi respon berpandukan arahan
guru.
2. Permainan kotak beracun (murid yang terpilih akan mencabut
nombor yang terdapat dalam kotak dan klik nombor di komputer)
3. Murid dipaparkan arahan berdasarkan nombor yang
dipilih oleh murid melalui LCD.
4. Murid akan membaca arahan tersebut dan memberi
respon.
5. Murid
menyiapkan lembaran kerja dengan memilih ayat perintah silaan dan ayat
perintah larangan.Lembaran
Kerja-kumpulan 2.doc
Aktiviti Literasi :
1. Membaca suku kata tertutup.
EMK:
TMK – Komputer
Nilai Murni – Kebersihan,
Bertanggungjawab
Pendidikan Alam Sekitar
ABM:
LCD, Komputer,Kotak Beracun, Lembaran Kerja.
PENILAIAN:
Murid memberi respon terhadap
arahan yang diberi.
|
REFLEKSI:
22 orang daripada 24 orang
murid telah mencapai objektif.
2 orang murid yang belum
menguasai akan diberi bimbingan.
|
RPH BAHASA MELAYU TAHUN 2 KSSR SJKC
Mata
Pelajaran / Kelas
|
Bahasa
Melaysia / 2 Cemerlang
|
Tema /
Tajuk
|
Kekeluargaan
/ Keluarga Harmoni
|
Masa
|
8.00 –
9.00 Pagi
|
Standard
pembelajaran
|
3.3.3
|
Objektif
pembelajaran
|
Murid
berupaya :
1.
Membina dan menulis empat ayat jawapan
dengan betul.
2.
Melengkapkan lima ayat mudah dengan betul.
|
Aktiviti
pengajaran dan
pembelajaran
|
1.
Murid membaca dan memahami petikan yang
ditayangkan.
2.
Murid menulis jawapan soalan pemahaman
berdasarkan petikan.
3.
Murid melengkapkan ayat dengan perkataan
yang sesuai.
4.
Murid memadankan ayat yang lengkap dengan menggunakan
komputer.
5.
Murid menyalin semula ayat di dalam
lembaran kerja.
|
Elemen
Merentas Kurikulum
|
1.
TMK
2.
Nilai murni : Kasih sayang, kerjasama,
menjaga
kebersihan.
3.
Ilmu : Pendidikan Moral
|
Penilaian
pengajaran dan
pembelajaran
|
1.
Murid boleh menulis dan melengkapkan ayat
dengan betul.
|
Refleksi
|
1.
25 daripada 30 orang murid dapat menulis
jawapan dengan betul.
2.
Lima orang murid diberi bimbingan.
|
No comments:
Post a Comment