1. Definisi
a.
Ford ( 1981 )
mendefinisikan PL sebagai program yang meliputi penggunaan persekitaran semula
jadi bagi tujuan mengukuhkan pengajaran dan pembelajaran kurikulum yang sedia
ada. Ini merangkumi perkembangan
pengetahuan, kemahiran dan sikap khususnya penggunaan masa senggang.
b.
Knapp ( 1981 )
menyatakan bahawa pendidikan luar sebagai alat untuk mencapai matlamat dan
objektif pendidikan.
c.
Hammerman et.al (
1985 ) telah mendefinisikan pendidikan luar sebagai landasan untuk mengenal
pasti pelbagai pengetahuan yang boleh dipraktikkan dalam situasi seharian.
2. Falsafah
Alam semula jadi
merupakan sebuah makmal hidup yang kaya dengan sumber ilmu. Ia boleh digabungjalinkan dengan amalan yang
boleh memperkayakan pengetahuan, pengalaman dan memupukkan nilai-nilai murni
bagi melahirkan individu yang sihat dari segi mental, rohani dan jasmani dalam
usaha mewujudkan intergrasi di kalangan masyarakat ke arah perpaduan nasional.
3. Matlamat
1.
Pendidikan luar
yang telah diubahsuai selaras dengan matlamat ‘ humanization of
education’. Perkembangan potensi insan
dari segi intelek, rohani dan emosi diberi penekanan yang sama dengan aspek
jasmani.
2.
Matlamat
pendidikan luar adalah untuk membina dan mengekalkan keadaan mental, fizikal,
emasi dan social yang sihat serta melahirkan warganegara yang berpengetahuan
luas, berdisiplin dan bersatu padu. Oleh
itu, pendidikan luar haruslah mengandungi unsur-unsur pendidikan, etika, dan
perpaduan.
4. Perancangan Pendidikan Luar
1.
Pembentukan
Jawatankuasa Induk – sebagai penggerak perancangan awal. Jawatan kuasa dianggotai oleh beberapa
jawatan seperti berikut:-
a.
Penaung
b.
Pengerusi
c.
Setiausaha
d.
Bendahari
2.
Perlantikan
Jawatankuasa Kerja – Selepas JK induk bermesyuarat kali pertama, JK kerja
dilantik untuk membuat draf yang berkaitan dengan bidang masing-masing
seperti:-
a.
JK Pengangkutan
b.
JK Peralatan
c.
JK Makanan
d.
JK Tugas-Tugas
Khas
e.
JK Penempatan
f.
JK Keselamatan
g.
JK Program
h.
JK Aktiviti
i.
JK Laporan dan
Rekod
3.
Penyediaan Kertas
Kerja – Kertaskerja mestilah mengandungi beberapa perkara penting supaya
perancangan program jelas diketahui oleh pihak pentadbiran. Antara perkara
penting adalah seperti berikut:-
a.
Tajuk
b.
Tarikh
c.
Matlamat
d.
Objektif
e.
Plan tindakan
f.
Pengisian Program
g.
Sumber tenaga
h.
Sumber kewangan
i.
Kawalan
j.
Penilaian
5. Persiapan awal Pendidikan Luar
1.
Tinjauan - perlu dilakukan sebelum program
dijalankan. Banyak faktor yang perlu
diberi perhatian seperti kesesuaian tempat, keselamatan kawasan, sumber air dan
makanan, sistem perhubungan dan lain-lain faktor yang difikirkan perlu.
2.
Surat menyurat –
surat-surat untuk dalaman seperti permohonan kelulusan program kepada pengetua,
perlantik jawatan kuasa, permohonan peralatan dan sebagainya. Surat-surat kepada kepada berbagai pihak luar
seperti pihak pengurusan kawasan perkhemahan, polis, hospital dan lain-laian
lagi.
3.
Sumber kewangan –
perlu jelas sumber kewangan. Sebagai
contoh kutipan dari ahli atau tajaan mana-mana pihak.
4.
Perancangan
perbelanjaan – perlu sedia satu senarai perancangan perbelanjaan seperti
pembelian bahan makanan, alatan dan sebagainya.
5.
Persediaan alatan
– Alatan yang hendak digunakan perlu diperiksa, dan dibaik pulih jika perlu
atau ditambah jika kurang, dikelaskan dan dikumpulkan di satu tempat.
6.
Pengangkutan
- Perlu tahu apa jenis pengangkutan yang
diperlukan. Buat tempahan supaya tidak
berlaku kesulitan.
6. Perlaksanaan Pendidikan Luar
1.
Konsep Pendidikan
Luar – apakah jenis konsep PL yang hendak dilaksanakan. Biasanya bergantung kepada jenis
aktiviti. Konsep PL boleh diberi kepada
3 jenis iaitu:
a.
Berasaskan aktiviti
darat
b.
Berasaskan
aktiviti air
c.
Campuran kedua
aktiviti.
2.
Kriteria
pemilihan kawasan
a.
Faktor
Keselamatan – tempat yang selamat digunakan seperti bebas dari gangguan orang
luar, bebas dari unsur kemalangan seperti tanah runtuh, serangan binatang buas
dan sebagainya.
b.
Faktor Keselesaan
– Mempunyai kawasan yang luas dan boleh dibuat perancangan penempatan.
c.
Faktor Kemudahan
– Mempunyai sumber air, mudah dapatkan bekalan makanan, perhubungan jalanraya
dan komunikasi telefon, bantuan kecemasan dan lain-lain lagi.
3.
Merancang plan
lokasi perkhemahan
a.
Perlu dirancang
kawasan penempatan yang bersesuaian dengan faktor pemilihan kawasan.
7. Pengurusan dan Pengendalian Alatan
1.
Jenis alatan dan
pengendalian
a.
Alatan
Perkhemahan
i.
Khemah-khemah dan
tali-temali
ii.
Alatan
pertukangan seperti parang, cangkul, penggali dan lain-lain.
b.
Alatan dapur dan
memasak
i.
Periuk belanga
ii.
Pinggan mangkuk,
sudu, cawan
iii.
Besen-besen,
bekas air dll
iv.
Pisau, parang dan
sebagainya.
c.
Alatan aktitiviti
i.
Senaraikan dan
asingkan ikut keperluan setiap aktiviti.
2.
Penyimpanan dan
penyelenggaraan peralatan
a.
Zon/ tempat
peralatan yang berbeza
i.
Alat memasak
ii.
Alat aktiviti
1.
air
2.
darat
iii.
Alat pertukangan
atau kraf khemah
b.
Petugas yang
bertanggung jawab.
i.
Ada pegawai yang
bertugas untuk keluarkan alatan dan menyimpan semula.
ii.
Mencatat atau
merekodkan penggunaan peralatan.
8. Penyediaan Makanan
1.
Sistem penyediaan
individu
Makanan
disediakan secara paket dan mencukupi untuk tempoh perkhemahan. Individu
menyediakan makanan secara bersendirian dengan menggunakan peralatan memasak
yang ringkas seperti messtin, solid foil dan dapur pakai buang. Sesuai untuk program yang lasak dan tapak
perkhemahan beredar.
2.
Sistem penyediaan
kumpulan kecil
Penyediaan
makanan dilakukan mengikut kumpulan kecil seperti kumpulan aktiviti. Kumpulan merancang menu dan mendapatkan
bekalan makanan sendiri. Cara ini lebih
mudah tetapi memerlukan peralatan yang banyak.
Sesuai untuk murid sekolah menengah.
3.
Sistem penyediaan
pusat
Sistem
ini kerap dilakukan kerana mudah dilaksanakan.
Peralatan memasak yang mencukupi dan mudah diurus. Hanya satu rancangan menu digunakan. Sesuai untuk perkhemahan sekolah rendah.
4.
Pantri / dapur
makanan
a.
Perlu disediakan
untuk sesuatu program perkhemahan terutama bagi system masak berpusat atau
berkumpulan. Ini memudahkan untuk
menyemak dan mengawal bekalan makanan.
b.
Pantri merupakan
kawasan larangan dan hanya orang bertugas dibenarkan berada dikawasan
tersebut. Perlu pastikan semua petugas
mestilah berkeadaan bersih.
9. Kawalan Keselamatan dan Kecemasan
1.
Sistem kawalan –
sediakan jadual giliran kawalan malam.
2.
Kod Laluan –
Gunakan kod yang diketahui dan telah disahkan oleh semua ahli.
3.
Peralatan – lampu
suluh, tongkat, wisel, buku catatan.
4.
Peti ubat yang
lengkap dan terkawal. Ada petugas yang
ditetapkan untuk memberi bantuan bantu mula.
5.
Sediakan tempat
khas untuk peserta yang sakit atau cedera.
10. Pemilihan Aktiviti
Aktiviti dipilih berasaskan
beberapa faktor:-
1.
Tenaga mahir.
(Guru atau jurulatih luar)
a.
Benar-benar layak
dan diikhtiraf oleh badan-badan yang berkaitan.
Bagi aktiviti air perlu ada pengiktirafan “bronze medallion”.
b.
Mempunyai
disiplin dan beretika.
2.
Peralatan yang
mencukupi dan selamat.
a.
Berkeadaan baik
dan selamat digunakan.
b.
Disahkan standard
piawai – contoh aktiviti tali. Peralatan
yang digunakan perlu disahkan standard piawai oleh UIAA ( United International
Association de Alpine ).
3.
Keadaan tempat –
keselamatan tempat yang hendak digunakan.
a.
Tahu sepenuhnya
tentang keadaan tempat aktiviti seperti laut, lereng bukit dan sebagainya.
b.
Tahu aras
kesukaran kawasan seperti kederasan arus atau ketinggian bukit.
4.
Masa yang hendak
digunakan
a.
Masa yang
diperlukan untuk melakukan aktiviti.
b.
Perancangan masa
perlu bersesuaian dengan tahap murid.
5.
Bilangan peserta.
a.
Bilangan peserta
yang sedikit lebih mudah dikendalikan.
b.
Jika ramai, perlu
rancang aktiviti sesuai dan mudah dikawal.
6.
Lain faktor yang
difikirkan perlu.
a.
Faktor-faktor
lain perlu diambil kira seperti cuaca, latar belakang peserta, kemahiran
pertolongan cemas dan sebagainya.
11. Penyediaan
Laporan
Laporan
perlu disediakan selepas amali dijalankan.
Dicadangkan kandungan laporan seperti berikut:
1.
Salinan kertas
kerja.
2.
Surat-surat yang
dikeluar dan diterima.
3.
Laporan dari
setiap jawatan-kuasa dan refleksi.
4.
Refleksi
keseluruhan.
12. Kesimpulan
Perlaksanaan program
Pendidikan Luar secara keseluruhannya boleh dibahagikan kepada 3 fasa iaitu:
1.
Fasa Sebelum
a.
Mesyuarat atau
perbincangan
b.
Penyediaan kertas
kerja
c.
Tinjauan kawasan
d.
Kutipan wang dan
perancangan perbelanjaan
e.
Persediaan
Persiapan dan alatan
2.
Fasa Semasa
a.
Perlaksanaan
program yang dirancang.
b.
Refleksi semasa.
3.
Fasa selepas
a.
Pengemasan
alatan.
b.
Penyediaan
laporan
No comments:
Post a Comment