Friday 21 September 2012

GIMNASTIK


Gimnastik adalah satu sukan yang melibatkan prestasi pergerakan yang berulang-ulang, malah ia memerlukan kekuatan fizikal, kebolehlenturan (flexibility), dan kesedaran kinestetik seperti hambur tangan dan dirian tangan.

Sejarah
Sukan ini dimajukan daripada amalan kesihatan dan kecantikan yang digunakan oleh Yunani, termasuklah kemahiran menunggang dan turun dari kuda serta skil prestasi sarkas. Di masa lampau, latihan yang dilakukan di dalam konteks satu gimnasium, satu tempat bagi pendidikan intelektual dan fizikal.
Sukan ini juga dianggap sukan yang berbahaya kerana gaya akrobatik yang ditunjukkan di atas peralatan yang berada tinggi daripada lantai menyebabkan seseorang atlet itu akan menghadapi risiko kecederaan yang teruk.
Disiplin
Gimnastik artistik
Rencana utama: Gimnastik artistik
Gimnastik artistik adalah biasanya terbahagi kepada gimnastik lelaki dan wanita. Setiap kumpulan melakukan acara berlainan; lelaki bersaing dalam melombol, palang sejajar, kekuda berpelana, gelang roman, palang tunggal, dan senaman lantai, manakala wanita bersaing dengan melombol, palang bertingkat, batang titian, dan senaman lantai. Walaupun rutin-rutin dipersembahkan pada acara mungkin pendek, secara fizikal adalah meletihkan dan menolak kekuatan gimnas, kebolehlenturan, ketahanan dan kesedaran kepada had.
Acara wanita
Dalam acara melombol gimnas: memecut landasan 25 meter (kira-kira 82 kaki), lompat ke atas satu beatboard - sejenis papan anjal, (mengendalikan/ segmen perlepasan), mendarat seketika, disongsangkan umum pada tangan, pada kekuda pelana atau meja melombol, (sebelum segmen penerbangan), kemudian spring atau menyekat platform ini untuk pendaratan berkaki dua (segmen selepas penerbangan). Segmen selepas penerbangan mungkin termasuk satu atau lebih saltos atau somersaults, dan atau pergerakan berpulas.
Gymnast on uneven bars.
Pada palang bertingkat (juga dikenali sebagai palang asymmetric, UK), gimnas mengemudi dua palang mengufuk ditentukan pada ketinggian yang berbeza. Kelebaran dan ketinggian boleh dilaraskan. Gimnas melakukan ayunan, bulatan (circling), peralihan, dan membebaskan pergerakan, yang boleh melangkau, di bawah, dan antara dua palang. Pergerakan mungkin melalui handstand. Gimnas sering menaik palang bertingkat itu menggunakan beatboard (papan anjal).
http://bits.wikimedia.org/skins-1.5/common/images/magnify-clip.png
Daniele Hypólito di Sukan Pan Am 2007.
Gimnas itu melakukan rutin mereka tari (choreographed) dari 60 ke 80 saat dalam panjang mengandungi lompatan, kemahiran akrobatik, somersaults, putaran dan tarian pada satu batang lompatan berpad. Norma aparatus ditentukan oleh Persekutuan Gimnastik Antarabangsa (digunakan untuk Olimpik dan kebanyakan pertandingan elit) menentukan batang itu mesti 125 cm (4' 1") tinggi, 500 cm (16' 5") panjang, dan 10 cm (4") lebar.[1] Acara ini memerlukan kestabilan, kebolehlenturan dan kekuatan.

Gymnast doing a stag ring leap on floor exercise.
Acara lantai diadakan pada 12m × 12m segi empat berpermaidani, biasanya terdiri foam keras di atas lapisan papan lapis, yang disokong oleh spring atau blok foam dipanggil umumnya lantai "lompatan" (sprung floor). Ini menyediakan satu permukaan kukuh yang akan bertindak balas dengan daya semasa dimampatkan, membenarkan gimnas untuk mencapai ketinggian tambahan dan pendaratan lebih lembut daripada mungkin di lantai biasa. Gimnas wanita melakukan senaman choreographed 70 ke 90 saat lama. Pada tahap 7 dan ke atas, mereka boleh memilih iringian muzik, yang mesti instrumental dan tidak boleh ada vokal.

Gimnastik berirama
Disiplin gimnastik berirama adalah hanya disaingi oleh wanita (walaupun terdapat versi baru disiplin ini untuk lelaki dipelopori di Jepun, lihat gimnastik berirama lelaki), dan melibatkan prestasi lima rutin berasingan dengan penggunaan lima apparatus— bola, reben, gelung, belantan, tali —- di kawasan lantai, dengan penekanan lebih hebat lagi di keindahan berbanding akrobatik. Rutin-rutin berirama adalah mendapat markah daripada 20 markah penuh, mata untuk Artistry (koreografi dan muzik) adalah dipuratakan dengan mata untuk kesukaran bagi langkah-langkah dan kemudian menambah untuk mata untuk Kesempurnaan (Execution).
Trampolin
 Double Mini-trampoline competitor
Trampolin dan tumbling terdiri daripada empat acara, individu, berirama, double mini dan power tumbling. Sejak 2000 trampolin individu telah termasuk dalam Sukan Olimpik. Rutin-rutin individu melibatkan satu fasa peningkatan semasa gimnas melompat berulang kali untuk mencapai ketinggian, diikuti oleh satu urutan sepuluh lompatan tanpa berhenti di mana gimnas mempersembahkan satu urutan kemahiran udara (aerial skills). Rutin-rutin adalah diadili daripada 10 mata maksimum. Mata tambahan (dengan tiada maksimum di peringkat pertandingan tertinggi) boleh diperoleh bergantung kepada kesukaran pergerakan. Dalam pertandingan peringkat tinggi, terdapat dua rutin saringan, satu yang hanya mempunyai dua pergerakan untuk mendapat markah bagi kesukaran dan satu di mana atlet adalah bebas untuk melaksanakan mana-mana rutin. Ini diikuti oleh satu rutin akhir yang merupakan pilihan. Sesetengah pertandingan memulakan semula mata dari kosong untuk akhir, yang lain menambah mata akhir dengan keputusan saringan.
Trampolin berirama adalah sama kecuali bahawa kedua-dua peserta perlu melaksanakan rutin serentak dan mata dianugerahkan untuk synchronicity serta bentuk dan kesukaran bagi langkah-langkah. Double trampolin mini melibatkan satu run-up trampolin yang lebih kecil, dua pergerakan adalah dipersembahkan untuk saringan dan dua lagi untuk akhir. Pergerakan tidak boleh berulang dan markah diberi secara serupa kepada trampolin individu. Dalam power tumbling melibatkan, atlet melakukan satu siri lambungan meletup dan putaran jatuh pada trek lompatan tumbling. Permarkahan adalah menyerupai trampolining.
Gimnastik paparan
Gimnastik umum membolehkan orang dari berbilang umur dan keupayaan untuk menyertai kumpulan prestasi daripada 6 sehingga lebih 150 atlet. Mereka mempersembahkan rutin-rutin berirama, menari. Kumpulan mungkin kesemuanya satu jantina atau bercampur. Tiada bahagian umur dalam gimnastik umum. Pameran gimnastik umum terbesar adalah empat tahun sekali Dunia Gymnaestrada yang mula diadakan pada 1939.
Gimnastik aerobik
Gimnastik aerobik (dahulu Sukan Senamrobik) melibatkan prestasi rutin-rutin oleh individu, pasangan, trio atau kumpulan sehingga 6 orang menitikberatkan kekuatan, kebolehlenturan, dan kesihatan aerobik berbanding kemahiran akrobatik atau imbangan. Rutin dipersembahkan di sesuatu kawasan lantai kecil dan biasanya selama 60-90 saat.

 
Dirian tangan (gimnastik)

Dirian tangan
Dirian tangan adalah satu kedudukan berdiri tegak tetapi secara songsang, dengan tangan di atas lantai dan kaki di udara. Kedudukan tangan berjauhan selebar bahu, tetapi terdapat kelainan yang tertentu. Dirian tangan asas mempunyai kaki yang ditegakkan dengan lutut tiada dibengkokkan, tetapi turut mempunyai kelainan yang pelbagai. Untuk mempamerkan satu dirian tangan memerlukan kekuatan badan bahagian atas.
Dalam gimnastik, dirian tangan merupakan pergerakan asas, dan perlu dimahiri agar dapat mempelajari pelbagai kemahiran berasaskannya, kerana sebahagian kelainan dirian tangan dilakukan pada setiap perkakasan gimnastik, dan banyak kemahiran menjatuhkan badan melalui kedudukan dirian tangan semasa pelaksanaannya.
Dalam yoga pula, dirian tangan dikenali sebagai Adho Mukha Vrksasana (gaya pokok menghadapi ke bawah). Junam dirian tangan merupakan salah satu daripada kategori yang utama dalam junam platform bersaingan yang memerlukan permulaan dengan posisi dirian tangan di atas papan. Tambahan pula, dirian tangan sering digunakan untuk mempersembahkan tarian breakdance, pertandingan kesihatan fizikal, sarkas, gerak akrobatik, kumpulan penyorak, capoeira dan seni silat.
Kedudukan pergerakan
Dirian tangan tegak statik yang asas, dengan kaki yang tegak, terdiri daripada lima isi utama untuk posturnya:
  1. Lengan terkunci — Kedua-dua tapak tangan diletak datar di atas lantai dengan jarak lebar bahu, dan kedua-dua siku dikunci semasa memeliharakan tangan yang tegak.
  2. Kepala terdongak — Muka bukan menghadapi lantai, tetapi menghadapi terus ke hadapan seolah-olah ketika berdiri tegak.
  3. Pinggul cengkungPinggul ditolak melepasi pusat graviti untuk menghalang tulang belakang daripada melengkung; jika dilaksanakan ketika berbaring mendatar di atas lantai, postur ini akan memeliharakan sentuhan antara pelvis dengan lantai.
  4. Kaki terkunci — Kedua-dua lutut dikunci, dengan kaki-kaki tertutup dan tegak.
  5. Jari kaki runcing — Kedua-dua kaki dikunci bersama-sama, dengan jari kaki ditunjuk terus ke atas dan dikekalkan sebagai titik tertinggi.
Kelainan-kelainan dirian tangan yang menggunakan radas akan memerlukan penyimpangan daripada postur-postur piawai ini untuk memeliharakan keseimbangan.
Kelainan
Kelainan-kelainan popular untuk dirian tangan termasuk posisi dengan:
  • kedua-dua kaki dilunjurkan dalam split tepi atau depan;
  • kaki-kaki yang dibengkokkan dalam split depan ("split lelaki"), dengan belakang badan yang amat dilengkungkan;
  • kaki-kaki yang dibengkokkan sedikit dengan jari kaki menyentuhi belakang kepala; dan
  • dirian sebelah tangan.
Penari-penari dalam komuniti breakdance menggunakan banyak kelainan dirian tangan seperti freeze dan tendangan sebelah tangan.
Tekan tubi dirian tangan yang menaikkan dan menurunkan badan semasa membuat dirian tangan merupakan ujian untuk kekuatan bahagian tubuh atas. Perenang-perenang kekadang membuat dirian tangan di dalam air melalui berguling-guling ke depan, meletakkan tangan pada lantai kolam, lalu melunjurkan kaki ke atas permukaan air. Dirian tangan dalam air boleh dijadikan permainan atau pertandingan antara perenang-perenang untuk menentukan siapa yang dapat mengekalkan dirian tangan yang paling lama.
Semasa membelajari dirian tangan, amalan yang paling biasa ialah untuk mengekalkan postur dengan bantuan dinding atau permukaan yang lain sebagai topang untuk imbangan.
Risiko
Dirian tangan merupakan postur yang agak selamat jika dibuat dengan betul dan merupakan pengganti yang cemerlang untuk dirian kepala; jika boleh, jangan membuat perubahan daripada dirian kepala kepada dirian tangan. Terdapat risiko yang tertentu terhadap mereka yang mempunyai keadaan darah berkait seperti tekanan darah tinggi. Bagi kumpulan-kumpulan ini, keterbalikan yang lebih mudah seperti postur "kaki ke atas dinding" merupakan pengganti yang sesuai.


No comments:

Post a Comment